fredag 2 januari 2015

Saker min son behöver veta om världen

Fredrik Backman: Saker min son behöver veta om världen


Till min son.

Jag ber om din förlåtelse.
  För allt jag kommer att göra de närmaste arton åren eller så. För allt jag kommer att missa. Allt jag inte kommer förstå. Alla lappar om föräldramöten du inte kommer vilja visa mig. För alla gånger jag skämmer ut dig. Alla flickvänner du aldrig kommer vilja bjuda hem på middag. För att jag försöker high-fajva dina kompisar.
  För att jag gör min mamma-hade-fel-och-pappa-hade-rätt-dans bland folk.
  För att jag köper minibuss.
  För att jag har shorts.
  För att jag blir skitsur när det är kö på Gröna Lund. För att jag kallar expediten i skateboard-butiken för "mannen". För cowboyhatten. "Riktiga män väger över 90 kilo"-t-shirten. Talet på din studentfest.
  För alla gånger jag blir lite full och berättar den där om två irländare i en båt.
  Jag ber om din förlåtelse för allt det där.
  Men när du är som mest förbannad på mig, då vill jag att du försöker komma ihåg att för mig kommer du alltid vara den där lilla ettåriga killen som stod naken i hallen och flinade det där tandlösa leendet med ett tyglejon tryckt mot ditt bröst.
  När jag är jobbig. När jag är pinsam. När jag är orättvis. Då vill jag att du tänker på den dagen.
  Den när du vägrade berätta var fan du hade gömt mina jävla bilnycklar.
  Och kommer ihåg att det var du som började.

/Din farsa



Saker min son behöver veta om världen är en väldigt rolig, lättsam, men ibland förvånansvärt ärlig bok. Författaren försöker förklara för sin tvåårige son hur världen fungerar, både i längre historier och i korta texter. Vad du kommer att behöva veta om Ikea, fotboll, manlighet, kärlek... Men också vad du kommer att behöva veta om varför den där Felicias mamma är sur på mig.

Det är ju inte direkt en roman med en spännande historia. Men boken är ändå tillräckligt intressant och rolig för att man ska vilja fortsätta läsa. Fantastisk bok. Rekommenderas.


Det här föräldraskapet kom inte med någon manual, det är allt jag säger.

Man spottar på servetten.

Sedan rengör man barnets ansikte med servetten.

Man spottar inte direkt på barnet.

My bad.





Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar