måndag 29 december 2014

Activator

Activator, av Krister Lillas


Aron Westerlind är an relativt normal femtonåring. Han idrottar, går i skolan, umgås med vänner, hänger på ungdomssamlingar och hör på musik. Hans fyra närmsta vänner är Seba, Andy, Frank och Frej.

Andy har förändrats. Han blir våldsammare, mer oresonlig och alltmer besatt av ett band som heter The Rape. Han börjar prata om att han är utvald och det skrämmer Aron.

Genom boken följer man en rättegång, där Aron ska vittna. Parallellt med hans beskrivning av rättegången får man läsa historien som slutar med en rättegång mot The Rape. Andy förändras, Aron spelar volleyboll, och man börjar misstänka att historien inte kommer sluta så bra.

Musik kan påverka en person väldigt mycket. Men det här är brutalt. Ärligt talat skrämmer den här boken mig lite. Den får mig att fundera mer över vilken musik jag lyssnar på. Men jag är övertygad om att inga band jag hör på har hemliga meddelanden, intalade baklänges, gömda bakom musiken. Men det är ändå obehagligt.

Överlag tycker jag faktiskt ganska bra om den här boken. Den är spännande, intressant och ganska realistisk. Man blir fäst vid karaktärerna. Jag tycker också om hur författaren väver in Gud i berättelsen. Hur Aron finner tröst och kanske en tro som håller, samtidigt som allt faller ihop runtomkring honom. Och hela tiden närmar sig rättegången.

Jag skulle rekommendera den här boken för både tonåringar och vuxna.



Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar