tisdag 22 december 2015

Harmin paikka

Leena Lehtolainen: Harmin paikka


Jag har nu äntligen lyckats läsa en bok på finska. Det är en lättläst version av Leena Lehtolainens Harmin paikka. Harmin paikka finns inte översatt till svenska, men däremot kan man läsa några andra böcker i serien på svenska om man vill. Serien handlar om kriminalkommissarie Maria Kallio.

Harmin paikka är andra boken i serien. Maria Kallio har slutat vara polis och arbetar för tillfället vid en advokatbyrå. Hon och pojkvännen Antti bor över sommaren i det lilla samhället Tapiola. Men när Anttis svågers brors flickvän mördas och Anttis svågers bror blir misstänkt vänds den fridfulla tillvaron upp och ner. Maria är säker på att Kimmo, offrets pojkvän, är oskyldig. Hon börjar göra egna efterforskningar.

Jag tyckte inte om den här boken av flera anledningar. Dels var den inte på svenska. Som selkokirja (lättläst finskspråkig bok) är den på en sån nivå att jag förstår den, men samtidigt är det som om ett barn hade skrivit den. Hela scener är bortplockade och det är svårt att hänga med när allt är så påskyndat. Sen tyckte jag inte om att det var så otroligt många karaktärer med liknande namn. Att minnas vem som är Eki Henttonen och vem som är Erik Hellström är lite svårt när de har ganska mycket gemensamt. Och alla M-namn: Maria, Marita, Marjatta, Mallu, Mikko, Matti...

Sen tyckte jag faktiskt inte att den här boken var så spännande. Visst okej, slutet var säkert spännande i originalet, men dels förstod jag inte allt som hände och dels var det väldigt hoppressat i selko-versionen. En av de mest spännande sakerna som hände (som jag förstod) var när Maria föll av sin cykel efter att någon hade saboterat den.

Min skepsis till den här boken kan långt bero på att jag överlag inte tycker om deckare. Men jag tror faktiskt att jag har läst Kitty-böcker som är mer spännande än Harmin paikka.

Jag tror att böckerna blir bättre under seriens gång. Till exempel har jag hört fjärde boken var helt okej.

Rekommenderar selkoböcker överlag för att lära sig finska. När man måste läsa en bok på finska i gymnasiet funkar selkoböcker bra om läraren tillåter det. Den här var ca 115 sidor lång, med väldigt lite text per sida.




Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar